Catania, Etna, mafia… jednoducho Sicília

5/5 - (4 votes)

Na najväčší ostrov v Stredozemnom mori sa bližšie pozrieme s Marekom, ktorý na ňom v roku 2016 strávil 3 mesiace. Mal teda dostatok času na spoznanie známych aj menej známych lokalít, ktoré nám predstaví v tomto článku.

Počas môjho štúdia na vysokej škole sa mi naskytla možnosť ísť na stáž do zahraničia. Sicíliu som si vybral na základe odporúčaní ľudí, a tiež som ešte nikdy nebol pri mori.

Po prekročení brány príchodov na letisku v meste Catania ma hneď pobavilo chybne napísané moje priezvisko, ktoré držal môj nový kolega. 🙂  Prvá vec, ktorá vám udrie do očí, keď sa dostanete nad úroveň domov na rýchlostnej ceste, je monumentálna sopka Etna. Tuším, že je to najväčšia aktívna sopka v Európe. Povedal som si, že byť tu a nevystúpiť na ňu je hriech, ale k tomu sa ešte dostanem. Zmena kultúry tu je výrazná. Ľudia sú podľa môjho názoru hlučnejší ako my Slováci, ale na druhej strane viac priateľskí. Veľkou nevýhodou je, že väčšina domácich nevie po anglicky, čiže metóde „rukami nohami“ sa najmä v obchodoch a reštauráciách nevyhnete.

Zaujímavosti

Čo sa týka Catanie, najväčšou turistickou atrakciou je samozrejme Etna so svojimi vyše 3000 metrami nad morom.

Catania ako taká je v celku pekné historické mesto. Nájdu sa tu pekné parky, fontány, botanická záhrada, ulice povykladané sopečnou horninou, katedrála svätej Agáty, múzeum Castelo Ursino, námestie Piatza Berllini, niekoľko kilometrová pláž atď.

Duomo di Catania (katedrála svätej Agáty)
Castello Ursino
Etna
Kiosque Villa Bellini a v pozadí Etna

Mne sa veľmi páčili útesy vytvorené sopečným kameňom s množstvom dutín a jaskýň. Catania bola totiž v minulosti lávou zničená rovno 7 krát. Nočný život v Catanii je super. Na určitých miestach to riadne žije – hlavne na ulici Via Teatro Massimo, a v jej okolí.  Nie je problém vidieť matku s kočíkom, ako sa baví s kamarátmi v neskorých hodinách. Myslím, že utorky sú študentské dni, a vtedy je námestie Piazza Curró doslova plné študentov a mladých ľudí. Sem tam v dave vedľa mňa prešiel chalan s fúrikom plným ľadu a piva a na sebe mal pripevnené balóny :D. Čo sa týka ranného života, tak to je veľmi dobré zbehnúť na pouličné trhy, ktoré sa rozprestierajú na viacerých miestach, a sú charakteristické rôznymi vôňami alebo aj smradom. Nájdete tu takmer čokoľvek – čerstvé ryby, ovocie, zeleninu, elektroniku, oblečenie atď.

Ceny sú veľmi podobné ako u nás. Samozrejme citrusové plody a olivy sú o čosi lacnejšie, keďže si ich tam domáci pestujú. Nie je problém nájsť popri cestách citrónovníky. 🙂 Hlavne treba ísť na trhy. Tam sú výhodné ceny a všetko je čerstvé.

Marekov tip: Mimochodom, v reštauráciách dostanete prirážku za nejaký „servis“. Asi to je za to, že vidia, že ste cudzinec.  Je vo výške okolo 2 € a je jedno, či si kúpite pizzu alebo pohár minerálky. Keď ste viacerí, radšej plaťte všetko spolu, lebo inak každý dostane tento príplatok osobitne.

Pri prechádzke ulicami Catanie nie je problém vidieť, ako oproti vám pochodujú vojaci s automatickými zbraňami. V meste sa celkovo aktívne pohybovali asi 4 rôzne ochranné zložky –  policajti, mestskí, Carabinieri a vojaci. Za čias aktívneho pôsobenia mafie boli tieto zložky určené na ochranu ľudí a odvtedy im to tak zostalo. Aspoň takto nejako mi to vysvetlili kolegovia. Pri mojom blúdení uličkami som objavil aj vojakov, ktorí napäto strážili nejaký dom. Majiteľ mal asi nevyrovnané účty s mafiou. 😀

Marekov tip: Dôležitá vec! Nevyslovujte slovo „mafia“ na verejnosti. Stanete sa totiž minimálne stredobodom pozornosti.

Jedlo

Ako vieme, taliani sú známi pizzou. Pizzu som si dal asi na štyroch miestach, ale všade ju spravili moc do chrumkava a s tenkým cestom (že vraj taká ma byť). A tiež nikde nemali kuraciu. :-O Povedal by som, že lepšie pizze som jedol u nás.  Typické jedlá domácich sú Aranchino, čo je akási ryža v cestičku v tvare vajíčka opražená v oleji s rôznymi náplňami. Zlé to nebolo, ale skúsil som to iba raz. Ďalej tu majú letnú maškrtu, na ktorej názov si už nespomínam, ale bola to brioška a v nej kopček zmrzliny. Ďalšou takou sicílskou špecialitou je konské mäso. Ja som si tam vyskúšal hamburger. Samozrejmosťou je kopec druhov cestovín a olivového oleja. Obedy som mával v školskej kantíne, kde som si s kolegami dával stále šalát s olivovým olejom, štipkou soli, citrónovou šťavou a oreganovým korením. Poviem vám, ten šalát bol parádny. Pasoval takmer ku všetkému, čo som tam jedol. Ceny jedál, resp. potravín, sa pohybujú na dosť podobnej úrovni ako u nás v nejakom väčšom meste.

Etna

K Etne je možné dostať sa autobusom, ktorý ide do Rifugio Sapienza . Odtiaľ už len po vlastných, alebo prvé dva kilometre môžete ísť s lanovkou. Tá stojí okolo 37 € a obojsmerne 56 €. Ja som si zvolil vlastné nohy, však nie som čaj.

Prvé dva kilometre a pohľad na Cataniu
Najvyššie vrcholy
Najvyšší kráter Torre del Filosofo 2920 m.n.m, kam sa dá ísť bez sprievodcu (pohľad na Cataniu skrytú pod oblakmi)

Na tento výstup sa treba vhodne pripraviť. Chce to vysokú obuv lebo sopečné kamene vám budú rezať nohy v topánkach. Ďalej teplé oblečenie, opaľovací krém, slnko je tam totiž mocné. Do približne 2900 m výšky je možné ísť samostatne, a na úplný vrchol už len so sprievodcom (30 €). Dá sa to ale risknúť aj bez sprievodcov, ak vás neuvidia. Ak na nich ale narazíte už na vrchole, tak budú riadne nahnevaní. Povedia vám niečo ako: „no no no, bu bu bu!“ a že „choďte dole“. Z Catanie do Rifugio Sapienza idú len dva autobusové spoje za deň. Ráno o 8:15 a potom naspäť o 16:30. Na výstup a zostup som mal zhruba 6 hodín. Je to tesné, ale za 6 hodín sa to dá prebehnúť, ak sa nezastavíte pri každom jednom kráteri.

Dôležitá vec! Ak by ste to chceli risknúť sami na vrchol, tak len po vychodených chodníkoch. Jedine tam máte istotu, že sa neprepadnete do nejakej trhliny. Hovorí sa, že Slováci sú všade … Platilo to aj pri Etne. Stretol som tam až šiestich.
Pre milovníkov destilátov je možné si kúpiť lávovicu zvanú Fuoko del Etna, čiže „oheň Etny“ s obsahom alkoholu 70 %. 😀 Ešte jedna taká zaujímavá informácia, o ktorej, že vraj, zvyčajne turisti nevedia. Etna je plná podzemných jaskýň a tunelov obrovských rozmerov, ktoré vznikli tokom lávy pod povrchom a jej následným ochladnutím.

Ubytovanie

Ubytovaný som bol na jednom byte s piatimi Sicílčanmi, ktorí boli mimochodom riadne prasce, ešte väčšie ako ja. Cena bola 7 € na noc, a poviem vám, nestálo to za to. Radšej sa tomuto ubytovaniu vyhnite (nachádza sa na ulici Via S. Tommaso nad restauraciou Mammut). Takmer pred koncom mojej stáže som zistil, že sa dá ubytovať za 6 € v jednom omnoho lepšom byte, hneď vedľa Castello Ursino s výhľadom na Etnu. Myslím, že je to B&B Sveva.

Aci Trezza

Je asi 10 km vzdialená dedinka, pri ktorej som sa bol prvýkrát kúpať, čo sa týka môjho pobytu. Zavolal ma kolega, že tam je fajnový malý ostrovček.

Je tu možnosť zviesť sa k jednému z ostrovčekov a leňošiť tam do nemoty. Komu sa nechce leňošiť, tak je tu možnosť skákať zo strmých častí ostrova. Ja som skákal možno tak z 12 m výšky, ale dalo sa aj z vyššej.

Taormina

Na odporúčania domácich, a tiež na základe informácií z netu, som sa vybral do Taorminy.

sicilia

Toto mestečko je známe hlavne svojou plážou (štrkovitou) prepojenou s malým ostrovčekom, ktorý sa nazýva Isola Bella. Ak by bol niekto taký prepnutý ako ja s kamarátmi, že sme oboplávali ten ostrovček a prechádzali skrz skalné dutiny, tak si dajte pozor na ostré útesy. Preto prejsť asi 6 m dlhú dutinu môže trvať aj pol hodinu. 😀 Okrem pláže tu je rozhľadňa, asi tak 150 m nad morom, a kúsok od nej antický amfiteáter.

Siracusa

Ďalším odporúčaním bolo miesto Siracusa. Ešte pred nástupom na autobus v Catanii som začul dve maďarsky hovoriace baby, tak som teda použil svoju super schopnosť rozprávať po maďarsky a prihovoril som sa im. Následne som s nimi strávil cely deň. 😀 Siracusa je miesto plné historických pamiatok, ako napr. Amfiteatro Romano, Theatro Greco, Orecchio di Dionisio (dionisovo ucho) a to všetko v jednom obrovskom areáli.

Mašinu, ktorú držím v rukách, som si vzal so sebou zo Slovenska, keďže som chcel kompaktný a lacný spôsob dochádzania do školy. Kto by chcel, je tu samozrejme možnosť prenajať si buď auto, dodávku alebo nejaký ten skúter, konkrétne vespy, tých tam je kopec. V jednej požičovni som aj bol (Hrent na ulici Via VI Aplile), ale ceny si už vôbec nepamätám.

Vstupné tam bolo okolo 10 €.  Ďalej tu je možnosť pozrieť si kostol Duomo di Siracisa a Dianinu fontánu na ostrove Ortigia, ktorú lemujú útesy a miestami štrkové pláže. Mimochodom na ostrove Ortigia si môžete kúpiť oblečenie značky FICO. 😀

Deň, ktorý som tu strávil, bol mimoriadne horúci a to bol len začiatok leta. Kto by chcel, môže sa zviesť loďou na neďalekú Maltu. 🙂

Tak, asi toľko z môjho pobytu, ktorý neľutujem. Určite by som sa tam vrátil, ale už na iné miesta.

Náš tip:  Na ktoré iné miesta by sa mohol Marek vrátiť? Inšpirovať sa dá napríklad článkom Turistický sprievodca – Sicília od cestovky Satur. Tam sa dočítate zaujímavé informáie o ďalších zaujímavých miestach zo Sicílie.

Ak vás Taliansko zaujalo, pozrite aj čo všetko sa dá vidieť za jeden deň v Miláne

Please follow and like us: